vineri, 30 decembrie 2011

Primiţi cu capra?

Gata, spiritul Crăciunului s-a evaporat, am fost destul buni, luminoşi şi miloşi, gata cu steluţele, cu îngerașii, cu colindele. Gata cu Dom'-Dom' vreau să zic, pentru că toate cele şapte trupe de colindători negricioşi şi mucoşi ne-au cântat acelaşi colind. Ba, mai mult, doi puradei întârziaţi au întrebat a doua zi pe la amiază, în parcare, dacă primim cu Dom'-Dom'. N-am primit, că eram deja sătui de câţi iepuri beliserăm seara precedentă, în calitatea noastră de boieri-vânători colindaţi, ca să facem "veşnic frumos Domnului".
Da, da, nicio trupă de cântăreţi nu ne-a văzut făcând din blana iepurelui împuşcat, "veşmânt frumos Domnului". Or fi citit, pesemne, în ochii umezi ai lui boier Vasile că nu le are cu croitoria, că-l preocupă mai mult veşnicia.

Aşadar, ne pregătim de tradiţiile de Anul Nou. Care aici, la noi, înseamnă jocul caprei vecinului adolescent de la sud. Pruncul vânjos îşi cheamă câţiva prieteni, le lipeşte pe spinare niște zdrențe de hârtie colorată, el îşi pune-n cap pătura cu coarne şi oglinzi, înhață toba şi purced astfel prin vecini făcând o hărmălaie demnă de-o prestaţie mai de Doamne-ajută. Nu știu ce istorie are capra din zona voastră, dar povestea caprei lui János, vecinul nostru, e de-a dreptul fascinantă.

"Ţa-ţa-ţa căpriţă ţa
Te-am adus din Africa.
Te-am adus cu avionu'
Te-am hrănit cu biberonu'".

Punctul culminant al spectacolului e momentul în care stăpânul, neobţinând la târg un preţ bun pe capra împungăcioasă, decide că mai curând îi trage un par între coarne decât s-o vândă pe te miri ce.
Lovită în moalele capului cu ciomagul, capra cade lată, moment în care alaiul începe să se tânguie, mirat:

Ţa, ţa, ţa, cărpiţă ţa
Te-o lovit vreo boală grea?
Sau pe unde-ai colindat
Veste rea tu ai aflat?


În clipa aia, oricât de calm ai fi, te revolţi de tupeul stăpânului care amu' vrea să te scoată pe tine țap ispășitor, că i-ai ucis capra. Când tu ai văzut limpede cum a trosnit-o cu bota-n cap de i s-au zguduit creierii.

Văzând că eşti gata să-i smulgi ciomagul din mână şi să-l altoieşti, căprarul schimbă iute foaia şi te atacă direct la orgoliu:

"Scoală tu, căpriţa mea,
Faptele s-or îndrepta.
Și-acum haide să plecăm
Alte case să urăm.
Ţa, ţa, ţa, cărpiţă ţa,
Nu te da, nu te lăsa!"


Spectacolul SF s-a încheiat, scoți mălaiul, îl dai caprei, toată lumea e fericită, Anul Nou poate să vină. Dar nu oricum, ci cu mălai mai mult:

"Și la anul care vine
O să fie și mai bine!"
,

Adică, vezi bine, la anu' ce vine aceeași capră îți va bate-n poartă, dar donația ta tre' să fie mai grasă, mai omenoasă.

Noa, să aveți un an cu sănătate maximă și mălai din belșug, că restu' se rezolvă!




57 de comentarii:

  1. Iti doresc sa ai un An Nou cu dragoste si sanatate. La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Brindușa: Îți mulțumesc, draga mea. Să ai și tu toate astea și ceva peste :D
    La mulți ani!

    RăspundețiȘtergere
  3. :))Bine ca, capra vecinului e inca in viata:). La Multi Ani, multa sanatate si fericire!

    RăspundețiȘtergere
  4. @RobertN: He he he! Capra asta are șapte vieți. =))
    La mulți ani, cu toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mda... dacă e vorba de capra vecinului, e grav. Fiindcă nici măcar prin cap nu-mi trece să-i cânt aşa:
    http://www.youtube.com/watch?v=VWr_x--r-08

    Aşa că de ce să-i moară? Lasă, să nu-i moară... :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Acum se poarta Sorcova remixata =)) pentru cei de pe Dorobanti 8-} .
    http://www.youtube.com/watch?v=ARn_XQSJdpw

    Pentru noi cei din bobor tot asta ramane: http://www.youtube.com/watch?v=fjljoBYxg7E&feature=endscreen&NR=1 :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @Marian: Vecinul meu e prea tânăr ca să aibă astfel de dileme existențiale. Capra lui e roasă de molii, vai de steaua ei! :D


    @Mircea: Eu n-am treabă cu Dorobanții, deci rămân cu capra lui János. =))

    RăspundețiȘtergere
  8. Pare a fi un cover adaptat vremurilor pe care le traim.
    daca zici ca vecinul este prea tanar, atunci sa puna mana si sa-si faca loc de alta capra, una mai "in tendinte".

    RăspundețiȘtergere
  9. @Virtualkid: Eu sper ca anul ăsta să mai schimbe ceva. Stau cu sufletul la gură până mâine seară.
    Vă țin la curent. :D
    La mulți ani, vouă!

    RăspundețiȘtergere
  10. Iti doresc sa ai un an mai bun ca acesta !

    RăspundețiȘtergere
  11. Draga mea, iti doresc sa ai sanatate ca e cea mai de pret ,noroc,sa fi fericita si sa iti mearga bine in tot ceea ce faci.Toate cele bune tie si celor dragi tie.
    La Multi Ani!
    Cu drag,Dorina

    RăspundețiȘtergere
  12. Edit :
    Cara mia ma vei ierta rogu-te ca, fara sa imi dau seama ,trimis-am mesajul de pe contul fiicei mele.

    RăspundețiȘtergere
  13. Tot e bine ca au venit colindatorii... Bag seama ca cei de la noi ori au plecat la voi sa colinde, ori le ajunge alocatia...

    La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  14. hmmm...
    poate să-ţi pară interesant, sau ciudat, dar pe-aici pe la mine, pe unde am copilărit eu, în Ţara Oaşului (unde e tribul acela cu pălării mici) cred că nu am văzut capre de care zici tu... am fost cu "steaua" (nu echipa de fotbal), sau cu "viflaimu'", de Crăciun... dar nu cu capra...
    cât despre anul viitor, eu sunt optimist: se poate şi mai rău! :D
    iar salutul tău de încheiere seamănă cu al meu: "îţi doresc sănătate şi bani, că pe restul le cumpărăm pe toate"... ar mai trebui şi ceva înţelepciune, dar asta o considerăm implicită la persoanele faţă...
    ai grijă de tine
    să fii fericită... la mulţi, mulţi ani!
    kip in taci
    ;)

    RăspundețiȘtergere
  15. @Izabela: Mulțumesc fain, chiar am nevoie de unul mai bun! La fel să fie și-al tău! :*


    @Dorina: Îți mulțumesc de urări și le întorc cu același drag către voi! :)


    @anamaria: Capitaliștii au alocații mari, bre! =))
    La mulți și buni ani! :*


    @Victor: Cam consumeriste urările noastre, tre' să recunoaștem, dar la înțelepciunea noastră multă nu putem spune decât adevărul, nu? =))
    Deci, rămâne cum ziceam! :))
    La mulți ani!

    RăspundețiȘtergere
  16. Ţa, ţa, ţa şi iar ţa, ţa,
    Îţi urez, Arcadia,
    La mulţi ani cu sănătate!

    RăspundețiȘtergere
  17. Excelent! Nu mi/au plăcut niciodată aceste obiceiuri pe care le consider păgâne, pe drept cuvânt așa și sunt... uneori chiar barbare, vezi cazul moldovenilor din satul "ciomăgioasa"...

    Un an mai bun și fără astfel de obiceiuri... LA MULȚI ANI!

    RăspundețiȘtergere
  18. @Teodora: (Ți-o intrat numele la apă, bre! :D)

    Ța-ța-ța, Te-o-do-ra
    Îți u-rez, a-se-me-nea! :))


    @Ana Maria: Mulți să fie și-ai tăi, și buni, și frumoși! :*


    @cristiandima: Mulțumesc, dragul meu, să ai un an cu descoperiri uluitoare, care să te fericească la anul și la mulți ani!! :D

    RăspundețiȘtergere
  19. @Dara: La mlți ani, draga mea! Pupic special Andreei, sper c-a avut zăpadă, așa cum și-a dorit! Dacă nu, i-o donez pe-a mea, toată! :D

    RăspundețiȘtergere
  20. Multumesc de cadoul special, pentru ca zapada n-am avut. De altfel, aici e cald si bine de zici ca vine Pastele... asteptam sa inverzeasca pomii si tinem sania aproape... totusi. =))

    RăspundețiȘtergere
  21. @Dara: Hai la notar, vă fac acte pe zăpadă. V-o concesionez pe 100 de ani, eu mă lipsesc bucuroasă de ea :))

    RăspundețiȘtergere
  22. La mulți ani , Arcadia, să ai un an necrizat!
    Cu drag, femeile fericite că te-au descoperit în 2011.

    RăspundețiȘtergere
  23. ARCADIA sanatoasa sa fi tu si ai tai ca de restul o sa ai timp sa te ocupi...

    RăspundețiȘtergere
  24. La multi ani, sanatate si bucurii cate nu poti duce!

    RăspundețiȘtergere
  25. @Sorin: Mulam fain de urare! Un an bun!

    @3fmi: Dragele mele, va mulțămesc tare de uare și vă doresc numai bunăciuni în noul an! Muah-muah-muah!

    @vivi: Mulțumesc și-ți doresc numai bine pentru tine și ai tăi în noul an! :*

    @feldefel: Cum ți-am mai spus, să ai fel de fel de surprize frumoase și fericiri în noul an! :D

    RăspundețiȘtergere
  26. Absent (de nevoie) două zile din blogosferă...
    Dar mi-a trecut: ani mulţi, buni şi frumoşi!

    RăspundețiȘtergere
  27. noi primim doar cu friptura de porc :))). la multi aaaaaaaaaaaani! >:D<

    RăspundețiȘtergere
  28. @Doru: Absentă, tot de nevoie, la răspunsuri. :D
    Îți mulțumesc frumos de urare, să ai la fel plus un bonus de 100 de ani excepționali :D

    @Zazu: Eu prefer carnea de capră =))
    La mulți ani, muah-muah!

    RăspundețiȘtergere
  29. Stiu ca nu se face, dar nu ma pot abtine
    http://www.youtube.com/watch?v=oEpF-IXsht8

    RăspundețiȘtergere
  30. @anamaria: Ba se face, bre! :))
    Dedicația ta e un fel de Shangri-La :D

    RăspundețiȘtergere
  31. mda... pe mine nu m-a sorcovit nimeni... nici cu capra nu ma colindat...
    dar... cu toate astea... am pasit in noul an... si sper sa imi fie cel putin atat de bine cat majoritatii de pe aici...
    tie insa... iti doresc sa iti fie si mai bine... ca.. deh... tu ai serbat cu capra si cu tot alaiul...
    bravo tie...
    la multi ani... si la mai multi bani... ah... trebuia sa zic malai...

    RăspundețiȘtergere
  32. Câte mofturi, dom'le! Că capra (scuzați de caofonie)e țap, și încă unul jigărit... Că a fost altoită și-apoi miștocărită...
    Ei, tradiții grele, ce pricepeți voi! Profunde chiar! :D

    RăspundețiȘtergere
  33. @oovi: Bre, decât o capră jegărită ca a mea, mai bine fără. Iar dacă-ți mai spun că niște urători mi-au cântat:
    "Semne bune anul are
    Semne bune, de belșug.
    Pentru GAZDA de sub plug",
    atunci sigur nu mai vrei sorcovit =))


    @Mel: Bre, dacă stai să rumegi povestea bietei capre, te apucă depresia. Noroc cu finalul, în care capra se scoală din boală și behăie fericită.
    Chiar așa, la voi bântuie capre de Anul Nou?

    RăspundețiȘtergere
  34. Faine obiceiurile astea vechi din mosi-stramosi ;)
    Un An Bun si Frumos va dorim!

    RăspundețiȘtergere
  35. Sigur că da! Bântuie de zici că nu-i adevărat. Dar toate pe tocuri, colagenate și siliconate de nu le mai recunosc nici mamele lor. :D

    RăspundețiȘtergere
  36. La multi ani si un An Nou fericit plin de binecuvantare si bunastare! :*

    RăspundețiȘtergere
  37. la mulți ani, minunato! te pup dulce, dulce, dulce!

    RăspundețiȘtergere
  38. LA multi ani, draga mea! Sa ai un 2012 usor si gustos, cu multi prieteni adevarati si familie iubitoare. :)

    RăspundețiȘtergere
  39. La multi ani, Arcadia!
    Sanatate si bucurii multe-multe!

    RăspundețiȘtergere
  40. @Amelia&Mihai: Mulțumim și la fel vă dorim! :)

    @Mel: Ha ha ha! Ale tale vad ca-s stilate, a mea umblă cu pătura-n cap =))

    @Liana: Mulțam de urare, să te inunde aceeași bunăstare! :*

    @georgiana: Pupăciuni apăsate și dinspre sud, cu urări de foarte bun an! Mmmmmuah! :D

    @Brândușa: Asta da urare! Gustos vreau să fie și la fel și ție! :*

    @Mirela: Sănătoasă și bucuroasă să fii și tu! La mulți ani! :*

    RăspundețiȘtergere
  41. mai primiti cu sorcova??? :)
    capra n-am , doar...berbeci si-un tapu-rapi:)
    oops, mai curand botez... Ioana...
    La multi ani! Mandro !
    may God bless you and loved one.
    xxx,j

    RăspundețiȘtergere
  42. @windwhisperer: Bre, io primesc cu capra și familia ei, tot anu'! Mulțam de urare și să ai parte de aceeași binecuvântare! XOXO

    RăspundețiȘtergere
  43. Arcadia, am tot primit cu capra... Ceva pentru Paste nu ai? Ca bate la usa =))

    RăspundețiȘtergere
  44. @anamaria: Un pic de răbdare, am plecat la vânătoare =))

    @Dli: Dacă afli răspunsul să-mi spui și mie, că János nu știe :D

    RăspundețiȘtergere
  45. Hai ca te urmaresc de cand portocala era in dreapta. Acum e-n stanga. Ca-n viata.
    PS: de ce o portocala? Nu mai bine lemon lime?

    RăspundețiȘtergere
  46. @anamaria: Ești de comă, fată! =)) Deci erai cu ochii pe schimbare când eu te credeam la miting :P

    Portocală din simplul motiv că mâncam o portocală delicioasă când am schimbat depășita floare de Crăciun. Dacă pun lime salivează vizitatorii, bre :))

    RăspundețiȘtergere
  47. Mai, am fost la miting, cam 2 ore sambata. Astept "revolutia asta de trei ani si s-au apucat astia sa o faca inainte de 25, mai ales acest 25 care pentru mine e groaznic... De pe 26 pana pe 5 ale lunii urmatoare voi fi acolo. Mergem impreuna?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai la lupta cea mare! :D
      Unde ne întâlnim și ce arme luăm cu noi? :))

      Ștergere
    2. Hai la lupta cea mare! :D
      Unde ne întâlnim și ce arme luăm cu noi? :P

      Ștergere
  48. A... si multumesc. Macar nu e portocalie =))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, nu m-am gândit nicio clipă că poate avea o asemenea conotație biata mea portocală. :D Dar pentru că nu vreau să las cumva această impresie, mai bine salivăm la lime :))

      Ștergere
  49. Arme, zici? Pai am o multime de orhidee inflorite. Dam cu bobocii, ca-s mai compacti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fată, io nu stric orhideele pe Băsescu, mai bine dresez niște ciori să i se ușureze pe chelie :)) :))

      Ștergere